ﺳﻔﺮ ﻧﻮزاد ﺑﺎ هواپیما: شرایط کامل سفر هوایی با نوزاد

ﺳﻔﺮ ﻧﻮزاد ﺑﺎ هواپیما: شرایط کامل سفر هوایی با نوزاد

در نگاه اول شاید سفر نوزاد با هواپیما بسیار سخت به نظر برسد، اما به این معنی نیست که این کار نشدنی است. بلکه با دانستن نکته‌ها و برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید سفر دلنشین و خاطره‌انگیزی را با نوزادتان تجربه کنید. وقتی بدانید که چه وسایلی همراه داشته باشید یا چه نوع بلیطی را برای نوزاد و در کدام قسمت هواپیما رزرو کنید، سفر هوایی با نوزاد کار راحتی می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ تمام سوالاتتان درباره سفر هوایی با کودک تازه متولد شده برسید.

آیا ﺳﻔﺮ ﻫﻮایی با نوزاد چند روزه، امکان‌پذیر است؟

سفر با نوزاد کمتر از 6 ماه خیلی سخت نیست و حتی آسانتر از ۹ ماهگی کودک است که دیگر تحرک دارد و دوست دارد چهار دست و پا همه جا را طی کند. فقط باید یادتان باشد اسباب‌بازی جدید به همراه داشته باشید که قبلا آن را ندیده باشد و یک اسباب بازی محبوب که آن را خیلی دوست دارد!

حتی مادری از کاربران نی‌نی سایت که با نوزاد ۴۰ روزه به سفر ۱.۵ ساعته هوایی رفته است، از تجربه‌اش می‌گوید:

با رعایت نکات هنگام فرود و بلند شدن هواپیما سفر نوزاد با هواپیما راحت‌تر از آن‌چیزی است که فکر می‌کنید.

از نظر علمی نیز آکادمی اطفال آمریکا (AAP) سفر با نوزاد را بعد از ۷ روزگی بلا مانع می‌داند. سفر هوایی با نوزاد بهتر است در هفته اول پس از تولد انجام نشود چون در هفته اول تولد سیستم ایمنی نوزاد ضعیف است و نوزاد تازه متولد شده در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در هواپیما است. بنابراین جز در موارد اورژانسی باید تا یک هفته صبر کنید.

شرط سنی خطوط هواپیمایی برای سفر هوایی با نوزاد چیست؟

اکثر ایرلاین‌ها شرط سنی حداقل 3 تا 8 روز را برای سفر نوزاد با هواپیما در نظر می‌گیرند. حتما قبل از رزرو بلیط برای فرزند کوچک خود، با ایرلاین مورد نظرتان تماس بگیرید و شرایط سفر نوزاد با هواپیما را از آنها بپرسید.

برای مثال می‌توانید شرایط سنی زیر را برای چند ایرلاین در نظر بگیرید:

  • خطوط هوایی Alaska: حداقل سنی برای پرواز ندارند.
  • خطوط هوایی American: حداقل سن 3 روز
  • خطوط هوایی مثل Delta، United و Sprint: حداقل سن 7 روز
  • خطوط هوایی Qatar: حداقل سن 8 روز همراه با تاییدیه پزشک معتمد هواپیمایی قطر

سفر هوایی برای چه نوزادانی مناسب نیست؟

سفر نوزاد با هواپیما

سفر هوایی برای همه نوزادان مناسب نیست و عواملی مانند سن، سلامت نوزاد و شرایط پرواز می‌توانند بر تصمیم شما تأثیر بگذارند.

به طور کلی، سفر هوایی برای نوزادان زیر مناسب نیست:

  • زودتر از 8 روزگی: بسیاری از ایرلاین‌ها اجازه سفر به نوزادان زیر 8 روزه را نمی‌دهند.
  • بیمار هستند: نوزادانی که بیماری‌های تنفسی، مشکلات قلبی، عفونت یا هر مشکل سلامتی دیگری دارند، نباید سفر کنند.
  • نارس به دنیا آمده‌اند: نوزادان نارس به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، بیشتر در معرض عفونت هستند و سفر هوایی می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد.
  • مشکلات تغذیه‌ای دارند: نوزادانی که مشکلاتی در شیر خوردن یا هضم غذا دارند، ممکن است در طول سفر دچار چالش شوند.

آیا می‌توان صندلی ماشین، کریر نوزاد و کالسکه را به داخل هواپیما برد؟

بردن کریر به هواپیما

از نظر قانونی برای سفر هوایی با نوزاد زیر ۲ سال، شما ملزم به رزرو بلیط جداگانه و گرفتن صندلی هواپیما برای کودک نیستید و می‌توانید کودک را هنگام پرواز در بغل خود بگیرید. با این حال آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، اداره هوانوردی فدرال (FAA) و هیئت ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) همگی از والدین می‌خواهند که حتما یک صندلی ماشین یا کریر برای کودکان زیر دوسال خریداری کنند چون خرید بلیط و نشاندن کودک روی صندلی جداگانه برای کودک بسیار ایمن‌تر است.

واقعیت این است کودکی که هنگام پرواز در آغوش شما گرفته می‌شود، هنگام تکان و تلاطم در هواپیما مثل زمانی که در صندلی خودش است ایمن نیست. شما بهتر است اقدام به خرید کریر نوزاد یا صندلی ماشین مورد تایید ایرلاین کنید و آن را روی صندلی هواپیما و با استفاده از کمربند ایمنی نصب کنید.

به خاطر داشته باشید که هنگام سفر نوزاد با هواپیما اگر کودک کمتر از ۹ کیلوگرم وزن داشته باشد حتما باید کریر را به صورت رو به عقب روی صندلی هواپیما وصل کنید. کودک تا زمانی که به وزن حداقل ۱۸ کیلوگرم برسد نباید مستقیما از کمربند هواپیما استفاده کند. مقاله لیست بهترین کریر نوزاد را بخوانید تا یکی از ایمن‌ترین آن‌ها را برای سفر هوایی نوزاد انتخاب کنید.

دقت کنید که همه کریرها و صندلی ماشین نوزاد برای استفاده در هواپیما مورد تایید نیستند. یکی از کریرهای محبوب که مجوز استفاده در هواپیما را دارد کریر پبل پلاس از برند مکسی‌کوزی است.

بعضی از کالسکه‌های مسافرتی نیز مجوز ورود به کابین هواپیما را دارند. مزیت همراه داشتن کالسکه مسافرتی این است که می‌توانید هنگام انتظار و چک بلیط، نوزاد را با کالسکه در فرودگاه بگردانید و به راحتی کالسکه را در باکس بالای سر خود هنگام پرواز قرار دهید. کالسکه مسافرتی با بسیاری از کریرها سازگار است و به علت جمع و جور بودن و ایمنی بالا بسیار محبوب است. برای انتخاب محصول مناسب کافی است مقاله بهترین کالسکه‌ مسافرتی را مطالعه کنید.

 خرید کالسکه 

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ مکان ﺑﺮای ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺎ ﻧﻮزاد در ﻫﻮاپیما کجاست؟ کنار پنجره، راهرو یا ردیف‌های جلو؟

بهتر است هنگام سفر هوایی با نوزاد صندلی نزدیک به پنجره هواپیما را انتخاب کنید. این کار شیر دادن به نوزاد را راحت‌تر می‌کند. صندلی‌های نزدیک راهرو می‌توانند برای نوزادان در حین سرو غذا و نوشیدنی و نیز عبور مهمانداران خطرناک باشند.

همچنین صندلی های نزدیک به راهرو به وسایل داخل کابین بالای سر مسافران نزدیک‌تر هستند و خطر افتادن وسایل مسافران روی نوزاد وجود دارد. همچنین اغلب شرکت‌های هوایی صندلی ماشین یا کریر نوزاد را به صندلی نزدیک پنجره نصب می‌کنند.

صندلی مخصوص نوزاد در هواپیما در سفرهای بین‌المللی (بسینت نوزاد در هواپیما)

بسینت نوزاد در هواپیما

بسینت (صندلی نوزاد در هواپیما) یک فضای خواب مخصوص برای نوزادان است که معمولاً در پروازهای طولانی استفاده می‌شود. بسینت نوزاد در هواپیما، که همچنین به عنوان گهواره آسمانی شناخته می‌شود، یک تخت کوچک است که به دیوار جلویی هواپیما متصل می‌شود. این صندلی‌ها عمدتاً در پروازهای بین‌المللی در دسترس هستند و برای نوزادانی طراحی شده‌اند که نمی‌توانند بدون کمک والدین بنشینند. این صندلی نوزاد در هواپیما برای نوزادان با وزن تقریباً ۹ تا ۱۱ کیلوگرم و سن ۸ تا ۱۲ ماه مناسب است.

چگونه می‌توان ﻧﻮزاد را در ﻃول پرواز آرام و راﺣﺖ نگه داشت؟

برای این منظور می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

صدای اطراف نوزاد را به حداقل برسانید

به طور کلی هنگام رزو بلیط برای سفر هوایی با نوزاد، صندلی را انتخاب کنید که با موتور هواپیما فاصله داشته باشد. صدای کابین هواپیما حدود ۱۰۰ دسی بل است و هنگام بلند شدن هواپیما از زمین بلندتر هم می‌شود. استفاده از گوش‌گیرهای کوچک یا هدفون‌های حذف‌کننده صدا ممکن است به آرامش بیشتر فرزندتان کمک کند و همچنین خواب او را آسان‌تر کند.

زمان پرواز را با روتین خواب نوزاد هماهنگ کنید

اسباب‌بازی نوزاد در هواپیما

زمان سفر با هواپیما را به گونه‌ای تنظیم کنید که کودک به طور روتین در آن زمان می‌خوابد و چرت می‌زند. توصیه اکید داریم که وسوسه نشوید به کودک خود داروهای خواب‌آور مانند دیفن هیدرامین بدهید. این کار اصلا توصیه نمی‌شود و گاهی اوقات دارو می تواند اثر معکوس داشته باشد.

اسباب‌بازی‌های نوزاد را همراه داشته باشید

البته که بیداری نوزاد نیز با در دسترس داشتن اسباب بازی مناسب نوزاد تازه متولد شده می‌تواند آرام و راحت سپری شود. احتمالا می‌دانید که از نظر متخصصان، نمایشگر موبایل یا تبلت برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. پس اسباب‌بازی‌های نوزاد را حتما همراه داشته باشید. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند شامل توپ پازلی، گردونه چرخشی، دلقک تعادلی و چرخشی باشند که درعین اینکه نیاز به تحرک و جابجایی ندارند، صدای زیادی در محیط ایجاد نمی‌کنند.

اسباب‌بازی‌های نوزاد که دارای پایه مکشی هستند برای چسباندن به صندلی یا بخش از بدنه هواپیما مناسب هستند. همچنین مکعب آموزشی که دارای چندین صفحه با فعالیت‌های مختلف است برای گذراندن لحظات آرام در هواپیما مناسب است. اسباب بازی چوبی نیرمن هم سر و صدای زیاد مانند جغجغه ندارد اما حواس کودک را درگیر می‌کند.

خرید اسباب بازی نوزاد

خرید اسباب بازی نوزاد

آﯾﺎ می‌توان ﺷﯿﺮ خشک ﯾﺎ ﺷﯿﺮ ﻣﺎدر را در ﺳﻔﺮ ﻧﻮزاد ﺑﺎ هواپیما ﺑﺎ ﺧﻮد ﺣﻤﻞ کرد؟

طبق قوانین TSA، شما هنگام سفر نوزاد با هواپیما مجاز به همراه داشتن شیر مادر، شیر خشک و غذای کودک هستید. توصیه می شود پودر شیر خشک را در یک کیسه جداگانه نگه دارید تا از چک گیت و بازرسی راحت‌تر عبور کنید. برای نگه داری مقدار کم شیر خشک می‌توانید از ظروف نگهدارنده شیرخشک که مدرج هم هستند به جای حمل قوطی بزرگ شیرخشک استفاده کنید.

خرید ظرف نگهداری شیرخشک

همچنین اگر کودک به سن خوردن غذای کمکی رسیده است، انباره‌های نگهداری پوره و غذا مناسب سفر هوایی با کودک هستند. اگر به هر دلیلی مادر تمایل به شیر دادن در هواپیما ندارد، می‌توانید از انباره شیر مادر برای حمل مناسب آن استفاده کنید.

حتما بیش از یک شیشه شیر و سرشیشه را در ساک خود برای حمل در کابین بگذارید. در این شرایط اگر به هر دلیلی سرشیشه یا شیشه شیر نوزاد آلوده شد یا روی زمین افتاد می‌توانید از دیگری استفاده کنید.

نحوه ﺗﻌﻮﯾﺾ پوشک در هواپیما چگونه است؟

در تصویر زیر مراحل تعویض پوشک نوزاد در هواپیما را توضیح داده‌ایم:

تعویض پوشک در سفر هوایی نوزاد

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش تعویض پوشک نوزاد، می‌توانید مقاله اختصاصی کودکو را در این زمینه مطالعه کنید.

همچنین در خصوص تعویض پوشک نوزاد در هواپیما لطفا نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ترجیحا قبل از سوار شدن به هواپیما تعویض پوشک را انجام دهید و این کار را به زمان حضور در هواپیما موکول نکنید. نوزاد خشک، کودکی شاد و سر حال است.
  • یک پک تعویض کوچک شامل چند پوشک، دستمال مرطوب کودک، کیف پوشک و کرم مرطوب‌کننده سایز تیوپی را آماده کنید. حمل یک کیف پوشک به دستشویی راحت‌تر از یک کیسه پوشک کامل است.
  • بسیاری از هواپیماها میز تعویض سرویس بهداشتی دارند. از این میزها حتما استفاده کنید و اگر میز تعویض وجود ندارد از مهماندار بپرسید کجا باید این کار را انجام دهید. اما با خود حتما پد و زیر انداز یکبارمصرف به همراه داشته باشید.
  • پس از تعویض پوشک، ضدعفونی‌کننده دست یا دستمال‌های ضدعفونی‌کننده را برای تمیز کردن دست‌هایتان در دسترس داشته باشید.

✅ شما می‌توانید مواردی مثل کیف پوشک، پد و زیرانداز یک بار مصرف را در صفحه لوازم تعویض پوشک نوزاد خریداری کنید.

راهکارﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺑﺮای جلوگیری از گرفتگی گوش ﻧﻮزاد در ﺳﻔﺮ ﻫوایی

برای گوش درد نوزاد در هنگام برخاستن و فرود هواپیما آماده باشید. در هنگام برخاستن و فرود، تغییرات فشار بین گوش خارجی و گوش میانی می‌تواند باعث ناراحتی نوزاد شود. میک زدن سینه مادر یا شیشه شیرخشک یا مکیدن پستانک بهترین راه حل برای جلوگیری از این مساله است. حتی یک راه هوشمندانه این است که زمان شیر دادن به نوزاد را با زمان برخواستن و فرود هواپیما تنظیم کنید تا نوزاد گرسنه باشد و راحت میک زدن را ادامه دهد.

اگر کودک شما در دو هفته گذشته جراحی گوش یا عفونت گوش داشته است، از پزشک خود بپرسید که آیا سفر هوایی با نوزاد کار مناسبی است یا نه.

تعویض پوشک در هواپیما

سوالات متداول

وسایل موردنیاز در هواپیما و سفر هوایی با نوزاد شامل پوشک، دستمال مرطوب، لباس، لوازم تغذیه (شیر مادر یا شیر خشک)، پستانک، و چند اسباب بازی برای سرگرمی است. حمل یک کوله پشتی مادر و نوزاد می‌تواند راحت تر از یک کیف رو دوشی باشد. همچنین استفاده از آغوشی زمانی که در فرودگاه و منتظر پرواز هستید ایده خوبی است.
پس از چند هفته اول، برخی از نوزادان ممکن است در شب نسبت به مسافرت در هنگام خواب راحت‌تر بخوابند. اگر شما و نوزادتان می‌توانید در هواپیما بخوابید، پرواز آخر شب ممکن است راه خوبی باشد. بعضی از نوزادان هنوز تنظیم خواب مناسب ندارند و شب بیدارند. این شما هستید که باید تایم مناسب را برای سفر نوزاد با هواپیما تشخیص بدهید.
برخی از خطوط هوایی دارای کریکات ویژه نوزادان هستند، اما بیشتر ایرلاین‌ها این امکان را ندارند و شما باید کریر یا صندلی ماشین نوزاد را به داخل کابین برای حفظ ایمنی نوزاد و آسایش بیشتر او ببرید.

جمع‌بندی

در این مقاله از فروشگاه سیسمونی کودکو با مدیریت سفر هوایی با نوزاد آشنا شدیم. حالا می‌دانیم که اگر نکات لازم را قبل از سفر نوزاد با هواپیما بدانیم و آمادگی لازم را برای چالش‌های این سفر داشته باشیم، سفر با نوزاد در هواپیما بسیار راحت‌تر از تصوری است که داریم. هنگام فرود و تیک اف هواپیما برای جلوگیری از گوش درد نوزاد باید درحال مکیدن سرشیشه، پستانک یا سینه مادر باشد. حتما پکی از لوازم مورد نیاز سفر مانند پوشک، دستمال مرطوب، تب سنج و لباس مناسب را به همراه داشته باشید.

خوب است بدانید برای حفظ ایمنی نوزاد درست است که نیازی به خرید بلیط ندارید اما خرید بلیط و بردن کریری که مورد تایید لاین هواپیمایی است در داخل هواپیما، توصیه متخصصین این حوزه است. به همراه بردن اسباب‌بازی مخصوص نوزاد و عروسک کریر را فراموش نکنید. حتی در هواپیما و سفر هم شرایط برای داشتن لحظات آرام و شاد با نوزاد فراهم است. کافی است که با علم و بهره بردن از تجربه مادران و استفاده از نظر متخصصین بار سفر را ببندید!

1 دیدگاه

  1. اکرم مظفری در

    جالب است که بدانید برای نوزادانی که سن و وزن آن‌ها در محدوده مشخصی قرار دارد، گهواره یا بسینت نوزاد در هواپیما فراهم می‌شود. این محدودیت معمولاً شامل نوزادانی تا دو سال با وزن حداکثر ۱۲.۵ کیلوگرم (یا حدود ۲۷.۵ پوند) است.

نظر بگذارید