نحوه بستن کریر در ماشین در چند مرحله ساده - مجله‌ی کودکو

نحوه بستن کریر در ماشین در چند مرحله ساده

ممکن است تعجب کنید وقتی بفهمید که طبق آمار جهانی بسیاری از خانواده‌ها نحوه بستن صحیح کریر در ماشین را بلد نیستند و با وجود هزینه‌ای که برای خرید کریر می‌کنند در نهایت نصب کریر را اشتباه انجام می‌دهند. بسیاری از خانواده‌ها دفترچه راهنمای محصول به دقت مطالعه نمی‌کنند و ممکن است سردرگم شوند. در این مقاله نکات مهم و مفیدی که در مورد نحوه بستن کریر در ماشین مشترک است را برای شما بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مراحل نصب رو به عقب کریر در ماشین

برای آشنایی با نحوه نصب کریر در ماشین مراحل زیر را دنبال کنید:

1- دفترچه راهنمای نصب را مطالعه کنید

کریر‌های نوزاد از برندهای مختلف در جزییات نحوه نصب کریر در ماشین با هم متفاوت هستند پس قبل از هر کاری دفترچه نصب اختصاصی کریری که خریداری کردید را به دقت و با حوصله بخوانید.

2- کریر را رو به عقب نصب کنید

دلیل اینکه مهم است کریر را رو به عقب نصب کنید این است که نصب رو به عقب بهترین محافظت را برای سر، گردن و ستون فقرات نوزاد یا کودک نوپا ارائه می‌دهد. طبق مطالعات انجام شده، کریر نوزادان و کودکان اگر رو به عقب باشد ۷۱ درصد احتمال کمتری دارد که نوزادان در تصادفات رانندگی آسیب ببینند.

3- جای نصب کریر را در صندلی عقب ماشین انتخاب کنید

امن‌ترین مکان برای نصب کریر صندلی عقب ماشین است. بهتر است کریر را در وسط صندلی عقب قرار دهید. اما اگر محدودیتی دارید کریر را در دو طرف صندلی عقب نیز می‌توانید قرار دهید. جایی که هرگز نباید کریر را نصب کنید صندلی جلو خودرو است. چرا که اگر تصادفی رخ دهد (حتی جزیی) با باز شدن کیسه هوا آسیب جدی به نوزاد می‌رسد.

4- پایه کریر را با ایزوفیکس یا کمربند نصب کنید

بهترین کریر ایزوفیکس دار

تمام خودروهایی که از سال ۲۰۰۲ به بعد تولید شده‌اند باید مجهز به سیستم ایزوفیکس باشند. دو قلاب فلزی در لایه زیر صندلی عقب خودروها وجود دارد که با بیس ایزوفیکس کریر یا صندلی ماشین نوزادی چفت می‌شود. در ایران هم حتی خودروهای ایرانی نظیر تیباEX، پژو، دنا و… مجهز به این سیستم هستند. پس اگر نگران ایمنی هستید، بهتر است هنگام خرید، کریر ایزوفیکس‌دار را انتخاب کنید.

ایزوفیکس به دلیل اینکه نصب کریر را راحت می‌کند، ایمنی صندلی ماشین نوزاد را نیز به دلیل نصب صحیح تضمین می‌کند. کریر را با کمربند ماشین نیز می‌توانیم نصب کنیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. یادتان باشد فقط از یک سیستم نصب کریر در ماشین استفاده کنید یا ایزوفیکس یا کمربند!

الف) نحوه بستن پایه کریر در ماشین با ایزوفیکس

بستن کریر

پایه را در صندلی عقب قرار دهید، سپس صندلی را به قلاب فلزی روی صندلی وسیله نقلیه خود وصل کنید. برای اطمینان از ایمن بودن نحوه نصب کریر دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنما را دنبال کنید. با کشیدن تسمه‌های ایزوفیکس شلی یا مناسب بودن اتصال را بررسی کنید.

ب) نحوه نصب پایه کریر در ماشین با کمربند

نحوه نصب کریر با کمربند

اگر می‌خواهید کریر را با کمربند خودرو در صندلی عقب ماشین نصب کنید باید مسیر کمربند را روی پایه کریر پیدا کنید و کمربند را از آن رد کنید و ببندید. بیشتر کمربندهای ایمنی را می‌توانید تا انتها بکشید و قفل کنید و بعد به داخل برگردانید.

5- محکم بودن اتصالات را بررسی کنید

مرحله بعدی نحوه بستن کریر در ماشین بررسی اتصال است. وقتی پایه را با کمربند بستید آن را نگه دارید و با استفاده از دستی که بر روی کریر مسلط است پایه را تکان دهید. هنگام تکان به پهلو یا جلو و عقب نباید بیش از ۲ یا سه سانت تکان بخورد. اگر پایه تکان می‌خورد تسمه‌ها را سفت‌تر کنید.

6- زاویه کریر را بررسی کنید

در صورت داشتن نشانگر زاویه صندلی ماشین مطمئن شوید که پایه در زاویه ایمن قرار دارد، زاویه ایمن معمولاً بین 30 تا 45 درجه است.

7- نصب کریر روی پایه

اکنون که پایه نصب شده است، مرحله بعدی نحوه بستن کریر در ماشین این است که کریر نوزاد را روی پایه قرار دهید. در بسیاری از کریرها وقتی صندلی به درستی قفل شده باشد، هنگام قرار دادن کریر صدای کلیک را می‌شنوید.

10- دسته کریر را تنظیم کنید

دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دسته صندلی ماشین در موقعیت مناسبی قرار دارد، که معمولاً با موقعیت دسته عمودی مورد استفاده در هنگام حمل کریر متفاوت است.

خرید کریر نوزاد

نکات مهم بعد از نصب کریر در ماشین

کریر چی بخرم

  •  برای رعایت ایمنی لباس‌های حجیم به نوزاد در کریر نپوشانید و به جای آن از روکش صندلی ماشین یا پتو برای گرم نگه داشتن نوزاد استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که تسمه های شانه در پایین ترین حالت ممکن قرار دارند و گیره سینه در سطح زیر بغل قرار دارد.
  • نصب را مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید که کریر و تسمه‌ها محکم هستند.

اشتباهات رایج در نحوه نصب کریر در ماشین

با آگاهی از این اشتباهات رایج و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از آنها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بستن کریر در ماشین صحیح است. دو اشتباه رایج عبارتند از:

شل بستن کمربند ایمنی

روش نصب کریر در ماشین

کمربند ایمنی روی شانه کودک باید به اندازه‌ای سفت باشد که بین شصت و انگشت اشاره شما کمربندی لوله نشود این تست پینچ نام دارد و خطای رایجی در نصب صحیح کریر در ماشین است.

قرار گرفتن کمربند شانه‌ای در جای نادرست

برای صندلی‌های رو به عقب، بند‌های شانه باید در نزدیک‌ترین شکاف‌ها به شانه‌های کودک باشد، اما نه پایین‌تر.

نکات مهم در نحوه نصب کریر برند مکسی‌کوزی

  • کریرهای مکسی کوزی دارای ایزوفیکس (میله های فلزی زرد) برای اتصال به صندلی خودرو هستند. پایه های ISOFIX مکسی کوزی یک پایه پشتیبانی اضافی یا اتصالات بالایی (قلاب از بالای صندلی) دارند تا در صورت برخورد و تصادف، پایداری بیشتری ایجاد کند.
  • برخی از خودروها امکان نصب با اتصال از بالای صندلی را ندارند پس قبل از هزینه کردن کامل امکانات خودرو را با کریر برای نحوه بستن کریر تطبیق دهید.
  • پایه کریر مکسی‌کوزی دارای نشانگر رنگی است و در صورت اینکهنحوه بستن کریر در ماشین صحیح باشد نشانگر آن را تایید می‌کند.
  • برای نصب پایه نگهدارنده که برای جلوگیری از حرکت کریر رو به جلو است باید آن را پایین بکشید، آن را در ارتفاع مناسب تنظیم کنید و روی کف صندلی قرار دهید.
  • برای نصب اتصال از بالای کریر هم قلاب زرد رنگ را روی نقطه ثابت ISOFIX در صندلی عقب خودرو خود ببندید و آن را محم سفت کنید.
  • پایه کریرهای مکسی کوزی دارای چرخش ۳۶۰ درجه و تکنولوژی slide tech هستند که نصب و استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند.

محصولات مکسی کوزی

سوالات متداول

نحوه نصب کریر نوزاد در صندلی خودرو در چه جهتی است؟

کریر را باید تا یک‌سالگی فرزند رو به عقب نصب کنید چون نصب رو به عقب بهترین محافظت را برای سر، گردن و ستون فقرات نوزاد یا کودک نوپا ارائه می‌دهد.

نحوه نصب کریر در ماشین با ایزوفیکس بهتر است یا کمربند ماشین؟

شما از هر دو روش نصب با ایزوفیکس و نصب با کمربند خودرو می‌توانید برای بستن کریر در خودرو استفاده کنید اما توصیه ما استفاده از کریر همراه با بیس ایزوفیکس است. چون نصب آن راحت است و باعث می‌شود کریر را صحیح نصب کنید. نصب صحیح کریر ایمنی فرزند را دوچندان بالا می‌برد.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت سیسمونی نوزاد کودکو تلاش کردیم تا آگاهی شما را درباره نحوه بستن کریر در ماشین بالا ببریم. هنوز هم در کشور عزیزمان ایران بسیاری از خانواده‌ها از ضرورت استفاده از کریر در ماشین و نصب رو به عقب آن تا برای جلوگیری از آسیب‌های تصادف با خبر نیستند. برای اطلاع از نحوه نصب کریر در ماشین بهتر است ابتدا دفترچه برند مورد نظرتان را با دقت مطالعه کنید. اما به صورت کلی باید بدانید که ابتدا پایه کریر را با ایزوفیکس یا کمربند ماشین باید محکم کنید و سپس اتصالات را از نظر محکم بودن بررسی کنید. کریر نباید از هر طرف بیش از ۲ سانتی‌متر تکان بخورد. اگر درباره کریرهای ایزوفیکس‌دار، امکانات و برندهای مختلف کریر سوالی دارید در ساعات مختلف از شبانه‌روز می‌توانید از طریق واتسپ یا تلفن از کارشناسان فروشگاه کودکو مشاوره بگیرید. یادتان باشد هنگام مشاوره برای خرید سیسمونی ایمنی دلبندتان اولویت ماست.


مقالات مرتبط:

نظر بگذارید