بی خوابی نوزاد: علت + درمان کم خوابی نوزاد

بی خوابی نوزاد: علت + درمان کم خوابی نوزاد

اگر در اول راه بچه‌داری هستید حتما توصیه اطرافیان درباره مشکلات خواب نوزاد را زیاد شنیده‌اید. در این مقاله دلایل علمی کم‌ خوابی نوزاد، میزان خواب مناسب نوزاد را بیان می‌کنیم. خوشبختانه، راه‌هایی برای کمک به رفع این مشکل وجود دارد و ما به تفصیل آن‌ها را توضیح می‌دهیم. همچنین روش‌هایی برای مقابله با بی‌خوابی نوزادان و داشتن یک استراحت شبانه بهتر به شما ارائه می‌کنیم.

علت بی‌خوابی در نوزاد چیست؟

به طور کلی بسیاری از نوزادان خواب عمیق و ممتدی ندارند و این بی‌خوابی دلایل زیادی دارد. اگر درباره این دلایل بیشتر بدانید می‌توانید به بهبود الگوهای خواب نوزاد خود کمک کنید. برخی از علل کم‌خوابی نوزاد عبارتند از:

گرسنگی و تشنگی

علت بی‌خوابی نوزاد

یکی از دلایل رایج بی‌خوابی نوزاد گرسنگی است و ممکن است اغلب برای تغذیه از خواب بیدار شوند. نوزادان تازه متولد شده حجم کمی شیر می‌خورند و معده کوچکی دارند. به همین دلیل وعده بیشتری شیر را در طول شبانه روز از شما تقاضا می‌کنند. اگر کودک شما شیر مادر مصرف می‌کند، به سرعت آن را هضم می‌کند. با رشد کودک الگوی خواب نیز معمولاً تثبیت می‌شود و کودک با فاصله بیشتری از خواب بیدار می‌شود و به تدریج ساعت خواب شبانه اضافه می‌شود. تشنگی یکی دیگر از دلایل بیدار شدن نوزادان است. نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک یا کمی آب ممکن است مشکل را حل کند.

بیماری‌ها و داروها

کودک کم‌خواب

بیماری‌ها و داروهای زیادی هستند که می‌توانند باعث بی خوابی نوزاد شوند. از جمله این موارد به شرح زیر هستند:

  • درد: بسیاری از بیماری‌ها، مانند عفونت گوش، گلودرد، یا مشکلات گوارشی، باعث درد در نوزاد می شوند. درد مداوم و ناراحتی باعث می شود نوزاد نتواند به خواب عمیق فرو رود و به طور مکرر از خواب بیدار شود.
  • تب: تب بالا بدن نوزاد را تحت فشار قرار می دهد و باعث عرق کردن، تند شدن تنفس و احساس ناخوشی می شود. همه این عوامل می توانند خواب نوزاد را مختل کنند.
  • سرفه و آبریزش بینی: بسیاری از بیماری‌های عفونی همراه با سرفه، آبریزش بینی و گرفتگی بینی هستند. این علائم باعث تنفس دشوار و ناراحتی در نوزاد می شوند و خواب او را با چالش مواجه می‌کنند.
  • مشکلات گوارشی: مشکلات گوارشی مانند نفخ، کولیک، اسهال یا یبوست می توانند باعث درد شکم و بی قراری در نوزاد شده و باعث بی خوابی شوند.
  • داروها: برخی از داروهایی که برای درمان بیماری نوزاد تجویز می شوند، ممکن است عوارضی مانند بی خوابی یا تحریک پذیری داشته باشند.

معکوس شدن روز و شب

عادات خواب جنین در رحم و  مدل سیکل آن ممکن است بعد از تولد نوزاد ادامه یابد. بنابراین برخی از نوزادان ممکن است روز و شب را اشتباه بگیرند. این بدان معناست که کودک شما در طول روز خوب می‌خوابد اما شب‌ها بیدار است. این موضوع خسته‌کننده اما موقتی است و  ممکن است تنها دلیل کم‌خوابی کودک باشد. برای رفع سریعتر این مسئله می‌توانید نوزاد را در طول روز در معرض نور طبیعی و در طول شب در معرض تاریکی و سکوت قرار دهید.

تحریک بیش از حد در بیداری

گریه شبانه نوزاد

تحریک بیش از حد نوزاد می‌تواند به دلیل بازی بیش از حد با او، دید و بازدید و مهمانی زیاد در طول روز باشد. این موضوع می‌تواند نوزاد را بی‌قرار کند. بنابراین در طول روز باید آرامش لازم و کافی برای نوزاد فراهم شود. هیجان و تحریک بیش از حد در روز باعث کم‌خوابی نوزاد در طول شب می‌شود. ایجاد یک محیط آرام در عصر می‌تواند به خواب بهتر کمک کند. شما به عنوان والد می‌توانید آستانه فعالیت کودک خود را بسنجید. شاید سفر به پارک یا دیدار با پدربزرگ و مادربزرگ تنها کاری باشد که کودک شما می‌تواند در آن روز انجام دهد.

اضطراب جدایی

علت کم‌خوابی کودک

در حدود 6 ماهگی یکی از مراحل مهم رشد نوزاد آغاز می‌شود. کودک در این ماه‌ها اضطراب جدایی را تجربه می‌کند و دلبستگی زیادی به مراقب خود دارد. به همین دلیل ممکن است خواب او مختل شود و دایم در طول شب بیدار شود. نگه داشتن نوزاد در نزدیکی والد در طول خواب می‌تواند به کاهش این اضطراب کمک کند. برای این منظور استفاده از تخت کنار مادر پیشنهاد می شود.

الگوی رفتاری نامناسب والد

گاها والد الگوی رفتاری را ایجاد می‌کند که کم کم به یک عادت برای نوزاد تبدیل می‌شود و زمانی که این الگوی رفتاری قطع شود، کم خوابی نوزاد اتفاق می افتد. برخی از این الگوهای رفتاری در پائین توضیح داده شده اند.

  • نوزاد را دایم روی پا می‌گذارید و با تکان به خواب می‌برید.
  • نوزاد را راه می‌برید و می‌خوابانید
  • شیشه شیر را در دهان کودک می‌گذارید تا با میک زدن و تغذیه شیر به خواب برود

با انجام موارد بالا شما در واقع عادت و الگوی رفتاری را ایجاد می‌کنید که برای کودک عادت می‌شود و با بزرگ شدن کودک ناگهان نمی‌توانید این چرخه را قطع کنید. اگر این الگوی رفتاری را قطع کنید نوزاد بی‌خواب می‌شود. ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب و آموزش تکنیک‌های خود آرامبخش می‌تواند مفید باشد.

گرمای زیاد

گرمازدگی نوزاد

گرما یکی از علت‌های بی‌قراری نوزاد است. هنگام گرما نوزاد شروع به عرق کردن می‌کند، برافروخته به نظر می‌رسد یا تنفس سریع دارد. در این راستا بخش Center On The Development Child دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که:

دما نقش مهمی در کیفیت خواب نوزاد دارد. همانطور که بدن برای خواب آماده می شود، دمای مرکزی بدن به طور معمول کاهش می یابد و شروع خواب را تسهیل می کند. گرمای خارجی می تواند از این امر جلوگیری کند و منجر به خواب ضعیف و پیامدهای بالقوه منفی شود.

بیشتر بخوانید: ۷ دلیل گریه كردن نوزادان و راه های آرام كردن آنها

میزان مناسب خواب کودک در سنین متفاوت

قبل از هر نکته‌ای مهم است بدانید کودکان با هم متفاوتند و نمی‌توانیم نسخه یکسانی برای همه بچه‌ها بپیچیم. همچنین الگوهای خواب نوزادان بسته به سن آنها به طور قابل توجهی متفاوت است و درک این الگوها می‌تواند به والدین کمک کند تا برنامه‌های خواب سالمی را ایجاد کنند و با آگاهی کم‌خوابی نوزاد را رفع کنند. در اینجا میزان نیاز به خواب بر اساس سن آمده است:

نوزادان (0-2 ماهه)

  • کل خواب: 14 تا 18 ساعت در روز
  • خواب روزانه: 6 تا 8 ساعت
  • خواب شبانه: 8 تا 10 ساعت

نوزادان به طور مکرر، معمولا هر 2 تا 3 ساعت برای تغذیه از خواب بیدار می شوند. خواب آنها به چرخه‌های کوتاهی تقسیم می شود که اغلب 20 تا 50 دقیقه طول می‌کشد و هنوز ریتم ثابت خواب در روز و شب را ندارند.

نوزادان (2-4 ماهه)

  • کل خواب: 12 تا 16 ساعت در روز
  • خواب روزانه: 4 تا 6 ساعت
  • خواب شبانه: 8 تا 10 ساعت

در این بازه سنی، نوزادان شروع به ایجاد الگوهای خواب منظم‌تر می‌کنند و ممکن است شب‌ها طولانی‌تر بخوابند. با این حال هنوز برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند و نباید آن را به پای کم‌خوابی نوزاد گذاشت.

نوزادان بزرگتر (4 تا 12 ماهه)

  • کل خواب: 12 تا 16 ساعت در روز
  • خواب روزانه: 3 تا 5 ساعت
  • خواب شبانه: 9 تا 11 ساعت

تا 4 ماهگی، بسیاری از نوزادان می توانند برای مدت طولانی تری در شب بخوابند، گاهی اوقات تا 6 ساعت. در 6 ماهگی، آنها ممکن است در طول شب 10 تا 12 ساعت بخوابند، اگرچه برخی هنوز هم گاهی اوقات بیدار می‌شوند.

در سن 4 تا 6 ماهگی خواب کلی حدود 12 تا 15 ساعت است. نوزادان ممکن است 2 تا 3 ساعت چرت در طول روز داشته باشند که هر چرت حداکثر 2 ساعت طول می‌کشد. در سن 6 تا 12 ماهگی خواب کلی 11 تا 14 ساعت است. اکثر نوزادان در طول روز 2 چرت می‌زنند و می‌توانند در شب بیشتر بخوابند. معمولا در این سن کودک بین ساعت 6 بعد از ظهر تا 10 شب به رختخواب می‌رود.

چگونه بی‌خوابی نوزاد را برطرف کنیم؟

معمولاً بیدار شدن مکرر برای نوزادان طبیعی است. اما اگر نوزاد کم‌خواب دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع کم‌خوابی نوزاد به توصیه‌های زیر عمل کنید.

الگوی قبل خواب ایجاد کنید

یک روال آرامبخش و روتین قبل از خواب ایجاد کنید که به کودک سیگنال می‌دهد که زمان خواب فرا رسیده است. این موضوع می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند ماساژ، حمام کردن، کتاب‌خواندن و قصه‌گویی قبل از خواب باشد.

نوزاد را قبل از خواب قنداق کنید

قنداق کردن می تواند به ثابت نگه داشتن دست ها و پاهای او کمک کند تا حرکت نکنند و خود نوزاد را بیدار نکنند. در این شرایط کم‌خوابی نوزاد ممکن است برطرف شود. قنداق نوزاد باید بهداشتی و استاندارد باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش قنداق کردن نوزاد

نوزاد را قبل خواب ماساژ دهید

ماساژ نوزاد

اگر فکر می‌کنید مشکل از گاز معده نوزاد است، برخی از درمان‌های طبیعی مانند ماساژ کودک برای تسکین گاز ممکن است به شما در رفع کم‌خوابی نوزاد کمک کند.

سعی کنید نوزاد را در طول روز کمی بیشتر بیدار نگه دارید

به الگوی خواب کودک در طول روز توجه کنید. با نیاز کودک به خواب در طول روز مبارزه نکنید اما اگر ممکن است سعی کنید با روش‌هایی او را در طول روز بیشتر بیدار نگه دارید. با این کار کودک در شب بهتر می‌تواند بخوابد.

با نوزاد در طول روز بازی کنید

درگیر نگه داشتن کودک در طول روز و بازی کردن کافی با او (نه زیاد و نه کم) می‌تواند به خواب بهتر او در شب کمک کند. نوزاد را در معرض نور طبیعی قرار دهید و با او بازی کنید.

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه Michigan State انجام شده است نوزادانی که در طول روز فعال هستند نسبت به نوزادانی که فعالیت کمی دارند معمولا در شب بهتر می‌خوابند.

محیط خواب نوزاد را بهینه کنید

برای رفع بی خوابی نوزاد، محیط خواب را بهینه کنید و مطمئن شوید که محل خواب کودک تاریک، ساکت و راحت است. برای به حداقل رساندن بی‌قراری، از صدا یا نویز سفید استفاده کنید. همچنین استفاده از تشک نوزاد ارگانیک که یادآور محیط رحم مادر است می‌تواند به آرامش بیشتر نوزاد کمک کند.

دمای اتاق را تنظیم کنید

باید مطمئن شوید که کودک شما در دمای مناسبی می‌خوابد. اگر هوا سرد است، حتما کودک خود را در لایه سبک ملحفه بپیچید اما هوا را بیش از حد گرم نکنید.

کمتر غذای شیرین به نوزاد بدهید

غذاهای شیرین نیز می‌توانند کم‌خوابی نوزاد را تشدید کنند. اگر شیر مادر را به کودک می‌دهید مصرف شیرینی‌جات را از ظهر به بعد کم کنید.

با یک متخصص اطفال مشورت کنید

چکاپ نوزاد

اگر مشکلات خواب نوزاد همچنان ادامه دارد، بهتر است که این موضوع را با یک متخصص اطفال در میان بگذارید. به دور از تعصب و کلیشه‌های رایج به توصیه پزشک معتمد توجه کنید.

جمع‌بندی

ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب و یک محیط خواب مساعد می‌تواند به نوزادان کمک کند تا خواب عمیق را تجربه کنند. والدین باید بدانند که نیازهای خواب فردی می‌تواند متفاوت باشد و برخی از نوزادان ممکن است به خواب بیشتر یا کمتری نسبت به سایر هم سن‌های خود نیاز داشته باشند. اما اگر کم‌خوابی نوزاد در زندگی روزمره اختلالی ایجاد می‌کند باید این مشکل را رفع کرد. در این مقاله از فروشگاه سیسمونی کودکو به علت‌های مختلف بی‌خوابی نوزاد مثل گرسنگی و بیماری و الگوی رفتاری نامناسب پرداختیم. در ادامه الگوی تقریبی خواب مناسب در هر سن را توضیح دادیم و راهکارهای متناسب با دلایل کم‌خوابی کودک را نیز ارایه کردیم. ماساژ، قنداق، استفاده از دمای مناسب و نویز سفید و نوع فعالیت‌های روزانه از جمله راهکارهایی هستند که به تفصیل درباره آن‌ها صحبت کردیم. یادتان باشد لازم نیست والد کامل و ایده‌آلی باشید روی کمک جسمی و روانی نزدیکان خود حساب کنید تا دوران فرزندپروری را شیرین‌تر بگذرانید. فروشگاه اینترنتی کودکو آماده مشاوره به شما برای محصولاتی است که خواب کودک را آرام و عمیق‌تر می‌کند.به ما سر بزنید!

نظر بگذارید